Yüksek Lisans Tez Projesi (TEZ)

Tanımı ve Kapsamı

Lisansüstü tezleri kapsayan ve tez danışmanı olan kurum mensubu öğretim üyesinin öğrencileri ile yürüttüğü araştırma projeleridir.

Başvuru Ön Koşulu

1. Proje Başvurusu tez konusunun lisansüstü çalışmanın yürütüldüğü enstitünün/fakültenin yetkili kurullarınca onaylanmasından sonra gerçekleştirilir. Bu kapsamda başvuru aşamasında lisansüstü tez çalışmasının yürütüldüğü enstitü/fakülte tarafından tez konusunun onaylandığına dair Enstitü/Fakülte Kurulu Kararının BAP Birimine sunulması zorunludur.

2. Bu kapsamda yalnızca, normal eğitim-öğretim süresi içerisinde bulunan lisansüstü tez çalışmaları için destek sağlanır.

3. Yürütücü, varsa daha önce sonlandırmış olduğu TEZ projeleri ile ilgili yayın şartını sağlamış olmalıdır. 

Proje Ekibi

Lisansüstü Tez Projelerinin yürütücüsü Üniversitemiz mensubu tez danışmanı, araştırmacısı ise lisansüstü öğrenim gören öğrenci ve var ise ilgili enstitü/fakülte tarafından ikinci danışman olarak tayin edilen öğretim üyesi/araştırmacıdır.

Başvuruların Yapılması a. Proje başvurusu, tez konusunun lisansüstü çalışmanın yürütüldüğü enstitü/fakültenin yetkili kurullarınca onaylanmasından sonra gerçekleştirilir. Bu kapsamda yalnızca, normal eğitim-öğretim süresi içerisinde bulunan lisansüstü tez çalışmaları için destek sağlanır. Başvuru aşamasında lisansüstü tez çalışmasının yürütüldüğü enstitü/fakülte tarafından tez konusunun onaylandığına dair Enstitü/Fakülte Kurulu Kararının BAP Birimine sunulması zorunludur. Ek olarak, öğrencinin devamsızlık ya da başarısızlık nedeniyle ilişkisinin kesilmesi veyahut 2 dönem arka arkaya kayıt yenilemesi yapılmaması durumunda projeden feragat ettiğine dair feragatnamenin sunulması zorunludur.

b. Proje başvuruları ve projelere dair her türlü işlem BAP Otomasyon ve Yönetim Sistemi (https://bapihale.cumhuriyet.edu.tr/) üzerinden yapılacaktır.

c. BAP Otomasyon ve Yönetim Sistemi tarafından oluşturulan belgeler yürütücü, öğrenci ve diğer ilgililer tarafından imzalandıktan sonra BAP Proje Ofisi’ne teslim edilecektir. Sistem tarafından üretilen belgeler dışında kalan Ek belgeler (proforma faturalar, etik kurul kararı, izin ve onay belgeleri gibi) proje öneri dosyası ile birlikte teslim edilir.

d. Proje öneri dosyası BAP Ofisince incelenerek eksik hususların olmaması durumunda yapılacak olan ilk Komisyon toplantı gündemine alınır. 

Başvuruların Değerlendirilmesi

Proje önerileri doğrudan BAP Komisyonu tarafından değerlendirilebilir veya BAP Komisyonu gerekli gördüğü hallerde bilimsel uzman görüşlerine de başvurarak değerlendirmesini tamamlayabilir. BAP Komisyonu yapacağı değerlendirmede var ise bilimsel uzman görüşlerini, proje ekibinin akademik performanslarını ve yürüttükleri diğer BAP projeleri kapsamında üretilen bilimsel yayın ve patent gibi çıktıları da dikkate alarak projenin desteklenip desteklenmeyeceğine karar verir.

Yürütme ve Sonuçlandırma Süreci

Proje yürütücüleri, birincisi protokolün imzalanmasını takip eden 12. ayın sonunda olmak üzere 6 aylık dönemlerin sonunda projedeki gelişmeleri içeren ara raporlarını BAP Otomasyon ve Yönetim Sistemi üzerinden BAP Koordinasyon Birimine sunmakla yükümlüdür.

Proje ara raporunun, BAP Komisyonu tarafından kabul edilen bir mazeret gösterilmeden 1 aydan fazla geciktirilmesi durumunda, rapor teslim edilinceye kadar proje yürütücülerinin yürütmekte olduğu tüm projelere ait işlemler durdurulur. Yapılan uyarıya rağmen, BAP Komisyonu tarafından kabul edilen bir mazeret bulunmaksızın, 15 gün içerisinde ara raporun verilmemesi durumunda ise proje çalışması iptal edilerek, proje kapsamında satın alınan dayanıklı taşınırlardan bir problemi veya arızası olmayan ve kullanılabilir durumda olanlar geri alınır. Aksi takdirde, bu dayanıklı taşınırların bedelleri de dâhil olmak üzere, diğer tüm harcamaların bedelleri yasal faizi ile birlikte proje yürütücüsünden geri alınır. Ayrıca proje yürütücüsü üç (3) yıl süre ile BAP Koordinasyon Birimi desteklerinden faydalandırılmaz. 

Proje çalışması tamamlandığında sonuç raporu olarak, tezin jüri tarafından onaylanan bir nüshası ve tezin başarılı bulunarak tamamlandığına dair ilgili enstitü veya fakülteden alınmış bir belge BAP Koordinasyon Birimi’ne sunulur. Ayrıca tezin bir nüshası elektronik ortamda BAP Otomasyon ve Yönetim Sistemine sonuç raporu olarak yüklenir. Raporlar BAP Komisyonu tarafından değerlendirilerek karara bağlanır. Proje sonuç raporunu süresi içinde sunmayan proje yürütücülerinin yürütmekte olduğu tüm projelere ait işlemler rapor teslim edilinceye kadar durdurulur. Yapılan uyarıya rağmen BAP Komisyonu tarafından kabul edilen bir mazeret bulunmaksızın bir ay içerisinde sonuç raporunun teslim edilmemesi durumunda proje çalışması iptal edilir. Projenin iptal edilmesi durumunda, proje kapsamında satın alınan ve kullanılabilir durumda olan tüm mal ve malzemeler diğer araştırmalara tahsis edilmek üzere geri alınır. Kullanılabilir durumda olmayan dayanıklı taşınırların ve kullanılmış tüketim malzemelerinin bedelleri ve iade edilemeyecek diğer harcamalar yasal faizi ile proje yürütücüsünden geri alınır. Bu kapsamda iptal edilen projelerin yürütücüleri BAP Koordinasyon Birimi desteklerinden faydalandırılmaz. 

Tez projeleri için verilen süreler, yetkili birimler tarafından tezler için verilen yasal ek süreleri kapsayacak şekilde uzatılabilir. Ancak süre uzatımı verilen tez projeleri için sağlanacak mali destekler, tez izleme komitesinin onayı ile en fazla altı aya kadar devam ettirilir.

Yayın Şartları

Tezde BAP desteği ve proje numarası “Bu tez, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri (CÜBAP) tarafından ...... proje numarası ile desteklenmiştir” ifadesi ile mutlaka belirtilmelidir. BAP Birimine fiziksel olarak teslim edilecek tezin bir nüshası, BAP Komisyonu tarafından belirlenen ve BAP Otomasyon ve Yönetim Sisteminde verilen kapak formatında düzenlenmelidir.

TEZ (yüksek lisans, doktora ve uzmanlık) projeleri çalışmalarının sonuçlarının, uygulama esasları EK-6’da belirtilen alan indekslerinde taranan hakemli dergilerde en az tam metin bir makale yayınlanması zorunludur. 

Projelerin İptal Edilmesi ve Yaptırımlar

Üniversitemiz Lisansüstü Eğitim Öğretim Yönetmeliğine göre ilgili öğrencinin öğrenciliğinin sonlandırılması veya öğrencinin başarısızlığı nedeniyle proje çalışmasının tamamlanamaması durumunda, proje yürütücüsünün gerekçeli talebi üzerine bu türdeki projeler BAP Komisyonu tarafından iptal edilebilir.

Bu tür durumlarda proje yürütücüleri dilekçelerine ek olarak, tez çalışmasının yapıldığı ilgili enstitü/fakülteden alacağı öğrencinin başarısızlık durumunu belirten yazıyı da Birime sunmak zorundadır. 

Projenin iptal edilmesi durumunda proje kapsamında satın alınmış makine teçhizat ve dayanıklı taşınırlar diğer araştırmalarda kullanılmak üzere BAP Komisyonu kararına bağlı olarak proje yürütücüsüne veya çalışmanın yürütüldüğü bölüm/anabilim dalı başkanlığına teslim edilir. Kalan harcamalar yasal faiziyle birlikte yürütücüden tahsil edilir.

Diğer taraftan yürütücü, öğrencinin ilişiğinin kesilmesinin ardından en geç 1 ay içerisinde tezin, Bireysel Projeye (HZP veya TAP) dönüştürülmesi talebinde bulunursa iptal ve tazmin işlemleri uygulanmaz. Lisansüstü Tez Projelerinin Bireysel Projelere dönüştürülmesi işlemi, tez sahibinin yazılı talebi ve ilgili enstitünün ilişik kesme kararı üzerine bir yürütücü için beş yılda sadece bir kez yapılır. 

Dönüştürme işleminin ardından Bireysel Proje, Tez Projesi için öngörülen süre içerisinde tamamlanır. Ancak Tez Projesi için öngörülen süre sona ermişse yürütücü bireysel proje sonuç raporunu en geç üç ay içerisinde BAP Birimine teslim eder.

Başarısızlıkları nedeniyle projenin iptal edilmesine neden olan lisansüstü öğrenim öğrencileri, süresiz olarak BAP Birimi lisansüstü tez projesi desteklerinden faydalandırılmazlar.

Çalışmalar kapsamında bilimsel yayın üretilmesi veya patent alınması durumunda üniversitemiz mensubu araştırmacıların Sivas Cumhuriyet Üniversitesi’ni adres göstermeleri ve teşekkür kısmında proje numarası ile birlikte BAP desteğini belirtmeleri zorunludur.